سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 قهرمانی به چه قیمتی ارزشمند است؟ -

قهرمانی به چه قیمتی ارزشمند است؟

سه شنبه 88 تیر 30 ساعت 1:38 صبح

قهرمانی بهچه قیمتی؟

قهرمانی به چه قیمتی ارزشمند است؟

هر چقدر سقوط توپولف حاشیه هایی برای سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال داشت و مسوولان دولتی تلاش کردند این هواپیما را امن توصیف کنند، فدراسیون جودو درگیر حواشی بیشتری شد. این حاشیه از جایی آغاز شد که سایت خبری تابناک با قرار دادن خبری روی خروجی خبرگزاری، مدعی شد نام سه نفر از جودوکاران کشته شده با افرادی که واقعاً در توپولف بوده اند، تفاوت دارد. این خبرگزاری مدعی شد هر سه نفر اعلام شده صحیح و سالم هستند و به جای آنها سه نفر به نام آنها در توپولف بوده اند؛ «بررسی ها نشان داد اسامی اصلی سه جودوکار محمد ملک شاهی، وحید باقرپور و مجتبی عزیزاللهی است و در واقع مجتبی عزیزاللهی به جای مصیب عزیز اللهی (وزن 90- کیلوگرم)، وحید باقرپور به جای یحیی باقرپور (81- کیلوگرم) و محمد ملک شاهی به جای ایمان زینی وند (81- کیلوگرم) در تیم ملی حضور داشته اند تا با توجه به پاسپورت دریافتی بر مبنای شناسنامه و مدرک شناسایی به اشتباه ارائه شده یا مجعول در این پرواز شرکت کنند که باقرپور ها و عزیز اللهی ها پسرعمو بوده اند.»

آخرین تصویر جودوکاران قبل از پرواز مرگ

 1- جعل مدرک شناسایی سابقه یی دراز مدت در ورزش ایران و حتی جهان دارد. در حقیقت جایی که شرایط سنی مدنظر برگزار کنندگان مسابقات باشد، احتمال تقلب نیز وجود دارد. جعل شناسنامه برای دریافت صغر سنی از عمده ترین تقلب هایی است که در این زمینه انجام می شود. سال 1379 تیم ملی نوجوانان ایران با آزمایش ایکس -ری از سوی برگزار کنندگان و مشخص شدن عدم تطابق سن واقعی و شناسنامه یی از حضور در یک دوره از مسابقات محروم شد. کامران امرایی بازیکن ذوب آهن چند سال با شناسنامه وحید امرایی در مسابقات لیگ برتر شرکت کرد و احمد مقدسی پور بازیکن راه آهن تهران به همین شکل کل مسابقات لیگ یک و صعود تیم راه آهن را به چالش کشید. حسین کعبی سال ها در رده های سنی پایه در مسابقات شرکت کرد و شایعاتی مطرح شد که نام اصلی وی حصون است. وضعیت در رشته های دیگر نیز به همین منوال است. مدت ها یکی از معضلات فدراسیون والیبال با مطبوعات حضور بازیکنان بزرگسال در ترکیب تیم های پایه یی ملی بود؛ نکته یی که هیچ گاه نیز به صورت جدی پیگیری نشد .
در رشته های رزمی نیز همین تشکیک همیشه وجود داشته است ولی به دلیل دور بودن رشته های ورزشی غیرفوتبالی از مطبوعات ورزشی اغلب پنهان مانده است.
2- همان قدر که مرگ اعضای تیم ملی جودو نوجوانان ایران ناگوار بود، بررسی های مطبوعات و رسانه ها و ارائه سند تقلب فدراسیون جودو برای مدیران این رشته ناگوارتر به نظر می رسید؛ جایی که این خبر بلافاصله از سوی مسوولان فدراسیون تکذیب شد اما تقلب آنقدر عیان بود که بلافاصله تناقض گفته ها با اسناد آشکار شد. این اتفاق تا جایی پیش رفت که کسی حاضر به پذیرش مسوولیت آن نشد و حتی مدیرکل تربیت بدنی استان لرستان در خصوص جابه جایی شناسنامه سه جودوکار لرستانی گفت؛ «این خبر در لرستان نیز منتشر شده اما فقط فدراسیون جودو می تواند در این باره پاسخگو باشد.»کمتر از 24 ساعت از تکذیب مسوولان فدراسیون جودو و مراسم تشییع جنازه کشته شدگان در لرستان و تناقض اسامی در اعلامیه های ترحیم و فهرست اسامی فدراسیون موجب سرگردانی مردم لرستان نیز شد. خبرگزاری ایپنا از ابهام دیگری نیز پرده برداشت و آن انتخاب مسوول حراست تیم اعزامی از اداره تربیت بدنی لرستان بود. بررسی بیشتر را خبرگزاری تابناک انجام داده است؛ «بررسی ها نشان می دهد جابه جایی پس از سال 1383 به وقوع پیوسته چراکه این سه جودوکار در این سال با اسامی واقعی شان در مسابقات جوانان جودو لرستان قهرمان اول استان شده اند و پس از آن به یکباره از یک رده پایین تر با اسامی دیگر سردرمی آورند. پس از آن بود که در مسابقات نوجوانان قهرمانی کشور که دی ماه 1384 در قزوین برگزار شد از این جودوکاران با اسامی جدید رونمایی شد و ایمان زینی وند در 50 کیلوگرم طلا، یحیی باقرپور در 81 کیلوگرم طلا و مصیب عزیزاللهی در 90 کیلوگرم صاحب مدال برنز شدند. همین جودوکاران با اسامی جدید در مسابقات بین المللی جودو آلمان نیز در تاریخ 25 اسفند 1385 شرکت کردند.»این اتفاق بعدها و در مسابقات دیگر نیز تکرار شد. با این حال اصلی ترین برهان اثبات خلاف گفته های فدراسیون نشینان چاپ اعلامیه های سه جودوکار لرستانی با اسامی واقعی شان و نه آنچه فدراسیون اعلام کرده بود، است. جالب تر آنکه روی برخی تصاویر چاپ شده در استان لرستان توسط خانواده های ایشان علاوه بر اسامی غیرواقعی، اسامی اصلی این جودوکاران ذکر شده بود همچنین در خصوص ایمان زینی وند نام خانوادگی ملک شاهی به عنوان نام اصلی در پرانتز آمده بود و انتشار یک گزارش تصویری از مراسم تشییع جنازه نمادین باعث شد همین میزان پنهانکاری نیز راه به جایی نبرد. در این مراسم تشییع جنازه نمادین هم خانواده ها و هم مداح و سخنران نیز به دلیل ارائه دو سری نام از این اشخاص گیج شده بودند.بی شک این تقلب اولین مورد از سری جعل مدارک شناسایی ورزشکاران نبوده ولی به سبب مرگ آنها پیگیری جدی تر مطبوعات و رسانه ها را در پی داشته است. به نظر می رسد این اتفاق ابعاد گسترده تری خواهد یافت و باید منتظر روزهای بعد و اقدام مسوولان سازمان تربیت بدنی بود.


نوشته شده توسط : بروسلی

نظرات ديگران [ نظر]