سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 چهار سبک مختلف کاراته -

چهار سبک مختلف کاراته

پنج شنبه 88 تیر 11 ساعت 10:16 صبح

چهار سبک مختلف کاراته

بودو : شیوه مبارزه‌ای است که شامل تمام هنرهای رزمی کشور ژاپن می‌شود . این شیوه از طریق تجربه مستقیم و در رابطه‌ای عمیق با اخلاق ، مذهب و فلسفه شکل می‌گیرد . تداعی آن در قالب ورزش پیشرفتی جدید است، چرا که در دست نوشته‌های قدیمی بودو اساسا با شکل خاصی از پرورش ذهن و تأثیر طبیعت بر ذهن مطرح می‌شود . بودو شامل هنرهایی همچون کِندو ، آیکیدو ، جودو و تیراندازی می‌شود . اما در حقیقت تصویر کلمه بودو به معنای دست کشیدن از مبارزه‌است .  چرا که در بودو نکته اساسی صلح جویی و رشد نفس است .

شیتوریو : یکی از مهمترین سبک های کاراته است، که توسط کنوا مابونی (1952-1889) بنیان گذاری شد . شیتوریو متشکل از دو سیستم ناهاته و شوری ته در کاراته می‌‌باشد . شیتو از نام‌های دو استاد بزرگ اوکیناوایی گرفته شده است . بدین صورت که شی از نام ایتوسوآنکو استاد مسلم سیستم شوری ته و کلمه تو از نام هیگااونا کانریو بنیان گذار و استاد مسلم سیستم ناهاته . در این مکتب توجه خاصی به نیرو و سرعت ورود آن و مرکز ثقل نیرو می‌شود . کنوا مابونی : . از معروف ترین استادان کاراته و پایه‌گذار سبک شیتوریو است . مابونی یکی از نخستین کاراته کا هایی بود که این ورزش را از شکل بومی آن که در جزیره اوکیناوا تمرین می شد ، خارج کرد و به آموزش آن در ژاپن همت گماشت . سبک شیتوریو در سال 1931 توسط او ابداع شد . مابونی همواره به الگوبرداری از طبیعت و قوانین حاکم بر هستی عشق می ورزید و برای آموزش مفاهیم تکنیکی از آن سود می جست . او برای شرح تکنیک های مهار ضربه دشمن از قاعده ای یاد می کرد که به «اوکه نوگو گنسوکو» یعنی «پنج اصل مهار ضربه» معروف است :

·                     راکا (گلهای افتاده)

·                     ریوسوی (آب روان)

·                     تنی (تغییر موضع)

·                     کوشین (انقباض و انبساط در عضلات بدن)

·                     هانگه کی (ضدحمله)

وادوریو : یکی از مهمترین سبک‌های کاراته است، که توسط اوتسوکا هیرونوری  ابداع شد. وادوریو یعنی: راه صلح، روش صلح، روش صلح جویانه

شوتوکان : به ژاپنی یکی از مهمترین سبک های کاراته است، که توسط : گیچین فونا کوشی(1957-1868) بنیان گذاری شد .

شوتو لقب فوناکوشی و کان به معنای خانه یا مکتب است . علاوه بر آن شوتوکان متعلق به سیستم شوری ته در کاراته است . اکنون رشته شوتوکان توسط یکی از استادان بزرگ جهان به نام استاد کانازاوا به صورت مدرن تر و علمی تربا نام شوتوکانs.k.i به جهانیان معرفی شده که حتی با کمک از نیروهای فیزیکی و بهره گیری از علم فیزیک کارهایی که به نظر خیلی‌ها سخت یا غیرممکن مینماید را ممکن می‌کند .


نوشته شده توسط : بروسلی

نظرات ديگران [ نظر]